De strategie van toeristische deelfietsbedrijven

In Amsterdam is op het gebied van deelfietsen het bedrijf Donkey Republic groot vertegenwoordigd. We lazen de jaarverslagen en aandeelhoudersinformatie van deelfietsbedrijven die in Amsterdam actief zijn. We lichten hieronder enkele strategische keuzes uit.

Lokale fietsverhuurders wegconcurreren door investeren in sterke relaties met gemeenten

Het doel van o.a. Donkey Republic is het winnen van tenders en meerjarencontracten en zo te zorgen voor een voordeelpositie. Zie afbeelding ‘Industry risk’.

Via ‘debt capital’ flink groeien en zo snel marktaandeel veroveren

Dit is een strategie die we kennen van bedrijven zoals flitsbezorgers zoals Gorillas, GETIR, en UBER. Bedrijven die niet als doelstelling hebben, sociale cohesie in de stad te bevorderen, maar om zo snel mogelijk een marktaandeel te veroveren.

“Expanding our fleet via debt financing is a key part of Donkey Republic’s business plan”.

Hierboven: Screenshot uit jaarverslag van Donkey Republic waarop zijn het aangaan van relaties met gemeenten promoten als hun kracht om de al bestaande competitieve markt te veroveren. De gemeente is dus een middel in hun marktstrategie om 1 grote toeristische fietsverhuur op onze stoepen te openen..

Doe mee voor een fietsvriendelijk Amsterdam zonder monocultuur.

Steun ons initiatief, voor een stad waar lokale belangen meetellen en niet die van investeerders. Jouw stem maakt verschil:

  • Behoud diversiteit in Amsterdam, géén mono-nutella-flits-cultuur!
  • Steun sociale werkplekken in het fiets-MKB
  • Wij zijn voor duurzaam toerisme: waarbij de gemeente zich niet op toeristen richt onder het mom van ‘bewoners’.
  • Eind maart stemt de raadscommissie over een stadsbrede uitrol van dit project! Mail nu!