Oplossingen

In de fietsnota wordt de deelfiets geïntroduceerd als oplossing voor de volgende problemen:
  • fietsparkeerdruk (‘stilstaande fietsen kosten geld’)
  • onvoldoende mobiliteit van de burger in bepaalde stadsdelen

Als we even meedenken met de gemeente, dan komen we tot diverse échte oplossingen:

Oplossingen

 

Faciliteer meer fietsparkeerplekken

De meeste Amsterdammers hebben al een fiets, die staat voor hun deur, die gebruiken ze intensief, daar willen ze ook in en naar het centrum op kunnen rijden. En die eigen fiets vervolgens gratis kunnen parkeren, ook in de binnenstad. En die willen ze terugvinden op de plek waar ze ‘m hebben neergezet. Het gebruiksgemak van een eigen fiets is onhaalbaar voor een deelfiets. Maak dus geld en ruimte vrij voor extra parkeerplekken in de binnenstad voor fietsen van Amsterdammers. Et voilà: het ‘probleem’ van stilstaande fietsen (die volgens de nota ‘geld kosten’) is opgelost. Een geparkeerde fiets kost namelijk helemaal geen geld, als je de openbare ruimte als rendementsvrij beschouwt.

Verhuur deelfietsen vanuit locaties

De fietsen, de locaties en de mensen voor het onderhoud zijn er al: de huidige fietsverhuurders verhuren al jaren vanuit locaties en zorgen voor veilige ‘deelfietsen’ op straat. Zo werkt ook de OV fiets uitstekend voor forensen vanuit vaste locaties. Met het geld dat de gemeente nu gaat neertellen voor het deelfietsexperiment, is het huidige aantal huurfietslocaties eenvoudig uit te breiden. De fietsen worden na elke fietsrit gecheckt, staan binnen en zijn tot in lengte van dagen bruikbaar.

Een fietsabonnement voor de krappe beurs

Fietsen op een eigen fiets is goedkoop. Fietsen op een deelfiets niet. Om fietsen te stimuleren, werkt een deelfiets dus niet. Wat wel zou kunnen werken is een fietsverhuur op abonnementsbasis voor mensen met een Stadspas. Zo kun je de mobiliteit verhogen in buurten waar weinig gefietst wordt.

Geef een fiets cadeau

Als het echt om stimuleren gaat, geef dan elk kind op z’n zesde verjaardag een fiets.

Beter beleid gemeente

  • de gemeente zou fietsendiefstal en -heling eens echt serieus kunnen nemen,
  • de Afac zou zich moeten toeleggen op het verwijderen van wrakken, in plaats van het meenemen van fietsen die net buiten de lijntjes staan,
  • beleid zou meer gericht kunnen zijn op minder auto en scooter-bezit, in plaats van op minder fietsbezit. Want fietsen… waarom ook alweer?  Zie de tien argumenten hieronder (bron: CROW-Fietsberaad):
De tien argumenten
Gezondheid
1. Fietsen verhoogt je fitheid.
2. Fietsen houdt je op gewicht.
3. Regelmatig fietsen geeft je een lekker gevoel.
4. Fietsen vermindert de kans op ziek zijn en door te fietsen leef je langer.Milieu
5. Meer fietsen betekent schonere lucht in je eigen omgeving.
6. Fietsen is stil.
7. Meer fietsen betekent minder uitstoot van broeikasgassen.

Kosten
8. Fietsen is voordelig.

Bereikbaarheid
9. Fietsen verbetert de bereikbaarheid op de korte afstand
10. Fietsen is gemakkelijk & snel

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.