Tegenargumenten

Geen deelfietsen in onze stad

Ondanks de slechte ervaring van afgelopen zomer wil de gemeente opnieuw deelfietsen toelaten in de stad. Dit keer met de valse belofte dat de fietsparkeerdruk erdoor zal afnemen en de mobiliteit voor de burger toeneemt. De deelfiets wordt gepresenteerd als een voorziening, maar is niets anders dan een melkkoe voor grote bedrijven. De gemeente laat andermaal de oren hangen naar het grote geld en verkwanselt daarmee onze openbare ruimte.
Teken de petitie ⇒


Waarom is het een slecht idee om deelfietsen toe te staan in Amsterdam?

7 argumenten

1) Het gaat om een duur experiment met zeer onzekere uitkomst
2) Meer fietsen, meer problemen
3) Deelfietsen zijn niet voor Amsterdammers
4) Veiligheid en comfort niet gegarandeerd
5) Uitverkoop van onze openbare ruimte
6) Aantasting privacy: deelfietsen = dataverzameling
7) Het deelfietsplan is niet ‘smart’.


Download het pamflet met 7 argumenten >>


1) Het gaat om een duur experiment met zeer onzekere uitkomst

Het experiment gaat de gemeente volgens eigen schatting ruim 3 miljoen euro(!) kosten. Begroten is niet het sterkste punt van de overheid, dus dit  bedrag zal waarschijnlijk nog oplopen. Er is daarbij niet onderzocht of aangetoond dat de deelfiets een oplossing is voor het probleem van de parkeerdruk. Een blinde gok met gemeenschapsgeld en openbare ruimte dus.

Teken de petitie ⇒


2) Meer fietsen, meer problemen

Doel van de deelfietsen is het verminderen van het aantal stilstaande fietsen en het vergroten van de mobiliteit van de burger. Deelfietsen zorgen echter niet voor minder, maar juist voor meer fietsen en een grotere druk op de openbare ruimte. Deelfietsen worden overal achtergelaten en moeten continu worden herplaatst, wat leidt tot chaotische situaties en veel extra autoverkeer, zoals we afgelopen zomer hebben gezien.

Teken de petitie ⇒


3) Deelfietsen zijn niet voor Amsterdammers

Waar zijn alle aannames op gebaseerd dat Amsterdammers op een deelfiets gaan rijden? Waar en wanneer is er onderzoek gedaan? Vrijwel iedere Amsterdammer heeft de beschikking over een fiets. Daarnaast is betalen per rit al snel onvoordelig ten opzichte van een eigen fiets. Forenzen hebben voornamelijk gedurende de spitsuren behoefte aan vervoer en hier zijn allerlei opties voor. Het grootste deel van de dag worden deelfietsen dus gebruikt door toeristen. Voor deelfietsaanbieders is dit de échte reden om naar Amsterdam te komen.

Teken de petitie ⇒


4) Veiligheid en comfort niet gegarandeerd

De deelfietsen die afgelopen zomer de stad vervuilden, waren van zeer bedenkelijke kwaliteit. Dat geldt ook voor de free floating deelfietsen die in andere steden op straat worden gezet. De fietsen belanden stuk voor stuk binnen afzienbare tijd op het fietskerkhof. In het algemeen geldt: kwaliteit, conditie en beschikbaarheid zijn uiterst onzekere factoren bij deelfietsen. Je weet nooit in welke staat je de fiets aantreft (als je niet al misgrijpt) en dus ook niet of de fiets veilig is. Ook kent de deelfiets geen comfort, want de fiets is slechts in één maat en model verkrijgbaar. Deelfietsen zijn eenheidsworst terwijl de gebruikers en eisen divers zijn. Nog afgezien van het gebrek aan comfort en de risico’s qua veiligheid is de vraag: willen we dat de binnenstad straks vol staat met wegwerpfietsen?

Teken de petitie ⇒


5) Uitverkoop van onze openbare ruimte

Grote (buitenlandse) investeerders krijgen een monopoliepositie in de schoot geworpen en gaan een schijntje betalen voor het gebruik van de openbare ruimte. Los van de vraag of je de openbare ruimte als ‘winkelruimte’ moet verhuren, ligt het nu voorgestelde huurtarief (€30m2) oneerlijk laag tegenover het tarief dat een winkelier betaalt (tussen €200 en €2.500 m2, dus 6 tot 83x hoger!). Met behulp van miljoenen subsidie mogen de bedrijven hun zakken vullen en het straatbeeld ontsieren, terwijl voor de eigen fiets geen ruimte meer is. Het geld verdwijnt veelal rechtstreeks de grens over, ten koste van de Amsterdamse middenstand en werkgelegenheid. De deelfiets impliceert daarmee oneerlijke concurrentie: gesubsidieerde verhuur, aangeboden vanuit de openbare ruimte, oftewel gesubsidieerde straathandel.

Teken de petitie ⇒


6) Aantasting privacy: deelfietsen = dataverzameling

Anoniem fietsen is met deelfietsen verleden tijd. Deelfietsen verzamelen data en het is onduidelijk wat daarmee wordt gedaan. De gemeente wil de data om het succes van de deelfiets te meten. De data worden echter geleverd door de deelfietsaanbieders zelf, die als enige belang hebben om de deelfiets commercieel zoveel mogelijk uit te buiten.

Teken de petitie ⇒


7) Het deelfietsplan is niet ‘smart’

Wat hebben we nu eigenlijk geleerd van afgelopen zomer? De Amsterdammer was niet blij met de deelfiets. De deelfietsen zijn na driekwart jaar nog steeds niet opgeruimd. En hoe willen we dat onze stad er in de toekomst uitziet? Een ‘smart city’, een kreet die de gemeente graag gebruikt, is iets anders dan je stad in de uitverkoop doen. Er zijn voldoende ‘smart’-toepassingen te bedenken waar alle fietsers, wandelaars en andere Amsterdammers iets aan hebben. En een heel eenvoudige ‘smart’-oplossing voor de fietsparkeerdruk: meer fietsparkeerplekken creëren in plaats van opheffen. Steek daar geld in!

Teken de petitie ⇒

 

Een ‘mooi’ voorbeeld uit China:

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.